Info DtB


Wie zijn wij

Daxteam Brugge is in 1996 opgericht door een groepje enthousiaste Dax liefhebbers. Wat begon met enkele daxers, is nu uitgegroeid tot een levendige club met elk jaar opnieuw een 100-tal mini-viertakt rijders. Onze bedoeling is om jongeren met eenzelfde passie samen te brengen: DAX’en.

Een vriendenkring van leden en sympathisanten waarvan de teamspirit en de samenhorigheid grote prioriteit is. Daardoor is DtB ontpopt to één van de grootste clubs van België.

Jarenlange ervaring maken onze meetings één voor één tot topmeetings van hoogstaande kwaliteit en elke meeting heeft door de jaren heen een eigen karakter ontwikkeld.
De ene meeting rijden we honderden kilometers. De andere rijden we er slechts een tiental, maar cruisen we van terrasje naar terrasje en brengen we de middag door op een gezellige familiale manier. Kortom: voor ieder wat wils.

Naast officiële meetings die vastgelegd zijn op onze kalender zullen er tussendoor nog enkele improvisée’s georganiseerd worden.
Bij deze ritten is de opkomst meestal iets kleiner daar deze slechts enkele dagen voordien op viertaktfora, de site en via sms-dienst aangekondigd worden.

Onze vaste afspreekplaats is het tankstation Octa+. Gelegen op de Maalsesteenweg in St. Kruis ter hoogte van de Carrefour.

Hoe rijd ik een meeting?

  • Er wordt telkens maar 1 baanvak gebruikt, ga nooit op het tweede baanvak rijden, het tweede baanvak wordt enkel gebruikt door mensen van de begeleiding die daar aan hoge snelheid passeren.
  • Bij een smalle baan rij je ook het best niet links van die smalle baan, een beetje plaats houden voor de begeleiding is aan te raden.
  • Als je in een bocht rijdt blijf je best op je lijn, dat wil zeggen, als je links rijdt voor de bocht, blijf dan ook links in en na de bocht.
  • Bij plots remmen wordt de arm in de lucht gestoken, dit om de mensen achter zich te verwittigen dat er plots moet geremd worden.
  • Als je denkt dat het nuttig is om ook je arm omhoog te steken mag je dat gerust doen.
  • Het kan nooit kwaad en op zijn minst voorkomen dat er iemand in uw achterste knalt.
  • De richting waar naartoe er gereden wordt of scherpe bochten worden aangegeven met de arm naar links of naar rechts uit te steken, ook dit mag je doen als je dit nuttig vindt.
  • Maak nooit geen bruuske bewegingen, slalommen of remmen zonder redenen in de groep.
  • Vergeet nooit dat er altijd mensen achter je rijden.
  • Wheelies en andere stunts doe je ook beter niet in de groep.
  • Je zou kunnen vallen waardoor er achterliggers op jou kunnen inrijden.
  • Er wordt ook aangeraden, indien je met een 50cc rijdt om geen passagier mee te nemen.
  • Dit omdat het anders veel te lang duurt vooraleer je de snelheid van 45 haalt en je achterop zou kunnen raken.
  • Volg steeds de aanwijzingen onmiddellijk op van de mensen die de begeleiding verzorgen, die mensen proberen te zorgen voor jouw veiligheid.
  • Als je in panne valt, stop dan en steek eerst en vooral je hand in de lucht zodanig dat de volgwagen of mensen van de begeleiding jou kunnen zien en opmerken dat je een probleem hebt.
  • Kijk niet eerst naar je brommer, maar verwittig direct de begeleiding.
  • Het zou immers kunnen dat je gewoon stopt om te bellen of te pissen.
  • Vergeet niet dat het tempo op een meeting achteraan 20km/u hoger ligt dan vooraan. Als je dus traag rijdt, probeer dan steeds vooraan in de groep te rijden en opnieuw te vertrekken mocht die groep stil komen te staan.
  • Vooraan de groep en achteraan de groep rijden er altijd mensen met een geel vestje. Steek die vooraan nooit voorbij of ga achteraan nooit achter de persoon rijden die als laatste de meeting afsluit.
  • In geval van panne (defect) rijden die mensen naar voor met de hand in de lucht. Dit betekent dat er zal vrij onmiddellijk zal gestopt worden.
  • Als er gestopt wordt om te tanken dient iedereen ook werkelijk te tanken.
  • Er wordt slechts één keer tussen de 40 à 60km gestopt om te tanken.
  • Om meetings mee te rijden moet je 4-stroke voorzien zijn van lichten, goede remmen en in een goede rijvaardige staat zijn. Geldig verzekeringsbewijs en rijbewijs zijn noodzakelijk.
  • Helm dragen is verplicht. Voertuigen die geen viertakt motor hebben met neerliggende cilinder en of grotere wielen als 12inch worden geweigerd in de groep. Onofficiële volgwagens of volgwagens zonder nut worden niet mee begeleid op meetings. Het is dan ook zeker aan te raden om met een nutteloze volgwagen geen nuttige volgwagens voorbij te steken. Een nuttige volgwagen is 'iets' waar meer dan 1 dax kunnen in vervoert worden, en die ter beschikking staat van iedereen.

CDC

De Cooperated Dax Clubs Belgium (kortweg CDC Belgium) is een organisatie die tot doel heeft de samenwerking tussen de bestaande Belgische daxclubs te verbeteren. Ze wil ook de mogelijkheid bieden aan nieuwe clubs om te kunnen groeien. Een daxclub wordt hier beschouwd als een club met als hoofdactiviteit het rijden met kleine viertakt brommers en motorfietsen.

Minimaal 1 keer per jaar wordt een algemene vergadering gehouden. Elke aangesloten club dient op deze bijeenkomst vertegenwoordigd te zijn. Op deze jaarlijkse algemene vergadering worden zaken van algemeen belang besproken.
Naast deze jaarlijkse algemene vergadering kan gelijk welke club ten allen tijde een algemene vergadering aanvragen, indien daarvoor een grondige reden is. Als er dient gestemd te worden over zaken die elke club aanbelangen, dan krijgt elke club ÈÈn stem.

Een van de basisfuncties van CDC is het beschermen van de aangesloten daxclubs tegen de oprichting van concurrerende daxclubs. Met de term concurrerende daxclubs wordt verwezen naar nieuw opgerichte clubs die werkzaam zijn op het geografische terrein van reeds bestaande daxclubs.
Nieuwe daxclubs met een geografisch centrum dat op minder dan 20-25 km van het geografisch centrum van een reeds bij CDC aangesloten club ligt, worden door de aangesloten clubs geboycot indien de dichtstbijzijnde club hierom vraagt. In uitzonderlijke gevallen kan hierover anders beslist worden, op een algemene vergadering en met unanimiteit van stemmen.

Nieuwe clubs kunnen een voorstel indienen om zich aan te sluiten bij CDC. Na de goedkeuring van alle andere bij CDC aangesloten clubs start er een evaluatieperiode van minimum 1 jaar als aspirant aangesloten club. De beslissing over de definitieve aansluiting van een club gebeurt op een algemene vergadering en met unanimiteit van stemmen.

Elke club dient lidgeld te vragen aan zín leden. Dit bedrag moet overeenkomen met de aangeboden diensten. Personen die in het verleden schade hebben aangericht aan een bij CDC aangesloten club kunnen hun recht tot inschrijving bij alle aangesloten clubs verliezen. Wie geen lid is, kan slechts 1 keer per jaar meerijden op een meeting. Een samenscholing van niet leden, een groep of een club die geen lid is van CDC kan geweigerd worden op elke meeting.

Elke club dient een website te hebben, en dient deze regelmatig te voorzien van updates. Ook de meetingkalender moet er geraadpleegd kunnen worden. Elke aangesloten club dient op zijn website te vermelden dat ze aangesloten zijn bij CDC, zodat duidelijk kan gezien worden dat het hier om een kwaliteitsclub gaat.
Meetings

Leden die willen meerijden op meetings moeten beschikken over een minibike met viertaktmotor met neerliggende cilinder en bovenliggende nokkenas en wielen kleiner dan 13". De modellen die dus worden toegestaan zijn de Honda Dax, Monkey, ZB, Chaly en de replica's daarvan. Sommige clubs laten ook straatlegale zelfbouw en de nauw verwante fourstrokes CY, SS, CD, XR/CRF, QA en CZ100 toe. Replicaís van deze modellen worden nergens toegelaten. Leden informeren best bij hun regionale club welke nauw verwante fourstrokes daar toegelaten worden.

Iedere club die zich heeft aangesloten bij CDC heeft het recht om een eigen nationale meeting te organiseren als er voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Onder een nationale meeting wordt verstaan: een meeting georganiseerd door een bij CDC aangesloten club waar alle andere bij CDC aangesloten clubs aanwezig zullen zijn. Elke club moet dus een rit naar die nationale meeting organiseren, zodat al zijn leden de kans krijgen mee te rijden naar die nationale meetings. De leden moeten natuurlijk ook op de hoogte gebracht worden van deze nationale meetings.

Op nationale meetings beslist de inrichtende club welke modellen toegelaten zijn. Elke club dient zich dus te houden aan de regels van de organiserende club. Clubs die niet aangesloten zijn bij CDC kunnen mits aanvraag aan de organiserende club(s) toegelaten worden op nationale meetings.

Wat hebben wij te bieden

Wat hebben wij te bieden voor uw €15

- Volledig lidmaatschap voor een meetingjaar bij een CDC erkende club
- DtB Sleutelhanger
- DtB Sticker
- DtB flyer voor jezelf of voor een vriend(in)
- DtB kalendertje op bankkaartformaat
- Meer dan 15 georganiseerde ritten en enkele improvisées
- Technisch advies in geval van problemen met je four stroke
- DtB SMS-service
- Gratis transport bij lange afstandmeeting
- Gratis gebruik van de bezemwagen bij panne
- Een toffe vriendenkring
- 300% fun!

Wat verwachten wij van onze leden

- Leden die willen meerijden op onze meetings moeten beschikken over een minibike met viertaktmotor met neerliggende cilinder en bovenliggende nokkenas. Wielen die kleiner zijn dan 13î. De modellen die dus toegestaan zijn, zijn de Honda Dax, Monkey, ZB, Chaly en de replicaís daarvan.

- Uw brom- en/of motorfiets moet altijd voldoen aan de Belgische wetgeving. Je dient ook in orde te zijn met alle nodige documenten.

- Een helm dragen is verplicht. Ook indien we op privÈterrein rijden, dient iedereen een helm te dragen.

- U moet de instructies van mensen met gele vestjes strikt opvolgen. Dit wil zeggen dat u de persoon vooraan de groep in geen enkel geval mag voorbij rijden. Achteraan de groep rijdt er ook zo'n iemand die in geval van pech naar voor rijdt met z'n arm omhoog en dat betekend dat iedereen moet stoppen. Er word enkel over ÈÈn baanvak gereden. Indien je toch op het tweede vak rijdt breng je de mensen met gele vestjes in gevaar die daar met een enorme snelheid voorbij rijden.

- Tijdens het kamperen dienen de regels van de campinguitbater gevolgd te worden.

- Op de camping wordt niet gereden en dit om onze medemens een klein beetje te sparen.

- Het is verboden om zich dronken op de openbare weg te begeven.

- Onze club kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen.

- Iedereen die lid wordt, verklaart zich automatisch akkoord met het huisreglement.

TOP